maandag 7 januari 2008

uniform


"Op straat dragen jonge mensen en zelfs kinderen al een gehoorappraat. Daar zitten wel tienduizend liedjes in. Maar die liedjes hebben ze opgehaald op één webadres, dat voor iedereen op aarde één en hetzelfde miljoen muziekjes te bieden heeft." aldus de socioloog Bram de Swaan zaterdag j.l. in het NRC in een artikel over de homogenisering van de wereldcultuur.

Ik heb thuis honderden uren aan onbeluisterde muziek liggen. Ik kom er gewoonweg niet aan toe. Nadat ik op mijn 18e bijna ben afgekeurd voor militaire dienst vanwege mijn slechte gehoor beluister ik muziek niet meer via een koptelefoon. Het aantal luistermomenten is daarmee aanzienlijk afgenomen, maar misschien is dat niet zo'n ramp als ik De Swaan goed begrijp.

Waarom op zoek naar het beste uit Zweden en Canada als dezelfde muziek ook wordt geproduceerd in de studio of huiskamer om de hoek? Vandaag muziek uit mijn regio. Nee, niet The Sheer, ook niet The Hype, maar:




en een gezelschap dat optreedt onder de naam ELSA, met het nummer:

In Passing


Authentiek!

Geen opmerkingen: